خطوات عمل انترفيو 

radwa ahmed

خطوات عمل انترفيو

خطوات عمل انترفيو 
خطوات عمل انترفيو
  • الاستعداد للانترفيو

الاستعداد للانترفيو من خلال أنك تحدد متطلباتك واحتياجاتك من الشخص المرشح للوظيفة. استخدم ورقة وقلم، واكتب فيهم كل مهام ومسئوليات الشخص المطلوب للتعيين. وضع خطوط عريضة لا يمكن الاستغناء عنها في الموظف الجديد. الطريقة دي هتخليك تعرف تختار الشخص المناسب من ضمن عدد كبير.

  • اختيار لجنة المقابلة

بعد الاستعداد وتحديد احتياجاتك من المرشح، لازم تبدأ الخطوة الثانية وهي انك تحدد مين هيكون في لجنة اختيار الموظف في الانترفيو. عادة في أغلب الشركات بيتم اجتماع أكثر من شخص علشان يعملوا انترفيو معاك.

والانترفيو هتحتاج يكون معاك حد من القسم الطالب لتعيين موظف، ومسؤول الموارد البشرية، والمدير المباشر للمرشح. لكن اهتم أن اللجنة تكون 5 أشخاص بحد أقصي. ويفضل تكون مكونة من 3 أشخاص بس.

  • تحديد التوقيت والمدة

خلصت أول خطوتين؟

الخطوة الثالثة هي الاتفاق مع أعضاء اللجنة على الوقت والزمن المناسب للجميع لعمل انترفيو لحد. بعد تحديد الموعد مع أعضاء اللجنة، اتصل بالمرشحين وبلغهم بالمواعيد المتاحة وحدد لكل حد ميعاد خاص له فقط.

  • إعداد الأمور اللوجستية والمساعدة

في هذه الخطوة، ابدأ في تجهيز مكان المقابلة، حتى لو داخل الشركة، أنت محتاج تحدد مكان يكون مغلق، وهادئ ويكفي لتواجد عدد كبير من الأشخاص في نفس الوقت.

وممكن تطلب مساعدة من العاملين في المكان أنهم يساعدوك علشان تنظم المكان بالشكل المطلوب.

  • التحضير للمقابلة والأسئلة التي ستطرح

آخر خطوة وهي الأهم من وجهة نظرنا، ألا وهي تحديد الأسئلة. في أسئلة كثيرة تقليدية جدًا ومتداولة في كل الانترفيوهات، حاول دائمًا تكون مميز في أسئلتك.

ابدأ بقراءة الوصف الوظيفي للمنصب، وعلى أساسه اسال المرشحين عن معرفتهم بكل جزء منه. وكمان فاكر لما قولنا استعد للانترفيو بورقة وقلم واكتب متطلباتك، اسأل المرشح عن المتطلبات دي وهل عمل حاجة فيهم قبل كده في أي وظيفة تانية.

*** للمزيد من وظائف اضغط من هنا

Next Post

وظائف حكوميه بوزارة الشباب للمؤهلات العليا والفوق متوسطة والدبلومات ..اعلان وظائف وزارة الشباب لمختلف التخصصات والمؤهلات بالقطاع الخاص بتاريخ 8-1-2023

وظائف حكوميه بوزارة الشباب للمؤهلات العليا والفوق متوسطة والدبلومات ..اعلان وظائف وزارة الشباب لمختلف التخصصات والمؤهلات بالقطاع الخاص بتاريخ 8-1-2023 وظائف حكوميه بوزارة الشباب للمؤهلات العليا والفوق متوسطة والدبلومات ..اعلان وظائف وزارة الشباب لمختلف التخصصات والمؤهلات بالقطاع الخاص بتاريخ 8-1-2023 شركة Telecommunicate تطلب للتعيين الوظائف التالية: 1. موظفينCall Center 2. […]
وظائف حكوميه بوزارة الشباب للمؤهلات العليا والفوق متوسطة والدبلومات ..اعلان وظائف وزارة الشباب لمختلف التخصصات والمؤهلات بالقطاع الخاص بتاريخ 8-1-2023