سر نجاحك في المقابلة الوظيفية يتوقف علي

nora

سر نجاحك في المقابلة الوظيفية يتوقف علي

سر نجاحك في المقابلة الوظيفية يتوقف علي

سر نجاحك في المقابلة الوظيفية يتوقف علي

 أملك بعض النصائح والأسرار لتحقيق النجاح في المقابلات الشخصية للوظائف.

سر نجاحك في المقابلة  يتوقف علي عدة خطوط دي الخطوط العامة لقبول المتقدمين لوظيفة..

👈١- إلبس ملابس مناسبة للوظيفة المتقدم لها.

👈٢- لا تلبس ملابس كاجوال زيادة عن اللزم ولا تلبس في يدك او عنقك سلاسل او اكسسوارات. ولا تلبس ملابس رسمي زيادة عن اللزوم.

👈٣- إحضر في الوقت المحدد للمقابلة.

👈٤- إدخل المقابلة بإبتسامة متوسطة. ثم إجلس بإعتدال .. ليس بثقة زيادة عن اللزوم ولا بخجل زيادة عن اللزم.

👈👈 ٥- جهز سيرة ذاتية مفصلة مخصوص لإبراز أنك المهندس المناسب للوظيفة المطلوبة..

يعني فصل سيرة ذاتية تلبي احتياجات الشركة حسب طلبهم هما وليست حسب إمكانياتك أنت أو حسب شغلك السابق .. يعني قدم نفسك على اساس انك الشخص الذي يبحثون عنه.

👈٦- عندما تبدأ الأسئلة، لا تتسرع في إعطاء إجابات عن الأسئلة المقدمة إليك. فكر قبل أن تجاوب. لا تتوتر ولا تظهر أنك مش مصدق أنك دخلت المقابلة.

👈 ٧- جاوب بإختصار وعلى قدر السؤال. ولا تحاول إستعراض عضلاتك ومعلوماتك الكثيرة فأنت لست ضيفا في برنامج العباقرة.

👈٨- جاوب على قدر السؤال ولا تثرثر كثيرا .. أيوه .. هذه هي نفسها النقطة رقم ٧ السابقة. أكررها عليك تاني.

فكثرة الكلام سوف يوقعك في أخطاء لا لزوم لها. ولكن لا تكن غامضا ايضا .. فقط جاوب على قد السؤال.

– على سبيل المثال: هل تعرف ياباشمهندس تشتغل على برنامج كذا.

❌- الإجابة الخطأ : نعم بس لو عندكم جهاز كمبيوتر كذا رام .. لأن البرنامج بيهنج لو الرامات قليلة .. وبيحصل كذا و لو حصل كيت هيحصل كيت .. و .. و..

✔- الإجابة الصحيحه : نعم. بعرف أشتغل على برنامح كذا. فقط وأسكت وانتظر السؤال اللي بعده مع إبتسامة ثقة.

👌 لما يسألك وإيه رأيك في البرنامج ده. ابقى جاوب أكتر.. ولكن برضو جاوب على قد السؤال الجديد، ولا تتحدث عن أشياء لم يسألك أحد عنها.

👈٩- لما تجاوب، تجاوب جملة جملة ولازم تتوقف بين كل جملة والثانية حتى تتأكد أن اللي سألك هضم أول جملة منك وأنه مهتم للإستمرار في سماعك للجملة اللي بعدها. إياك والكلام الطويل السريع لانك ستخسر إنتباه وتركيز الطرف الآخر فيمل منك ويعتبرك شخص ثرثار و مزعج.

👈👈👈١٠- حاجة مهمة جدا جدا جدا .. قبل ما نكمل كلامنا مع بعض في سر نجاحك في المقابلة

❌❌- لو سألك صاحب المقابلة تشرب إيه يا باشمهندس؟ إياك أن تقول بخجل: لا شكرا مش عاوز حاجه. ده كده خطر عليك وعلى نتيجة المقابلة ومؤشر خطير يدل على ضعف شخصيتك وخجلك وإحساسك بأنك مش مالي مركزك.

❌❌- ولو سألك صاحب المقابلة تشرب إيه يا ياباشمهندس، وأعطاك إختيارين《شاي》ولا《قهوة》؟ إياك أيضا أن تقول لا، شكرا، ولو ضغط عليك تقوم عاككها أكتر وتطلب كباية ميه. ده كده كمان دليل على إن شخصيتك مش جريئة ومش هتعرف تشغل الموظفين أو العمال اللي تحتك ولا حتى هتعرف تأخذ قرارات أثناء أداء وظيفتك.

لكن لازم تختار وتعرف تميز بين الإجابات الصحيحه التالية وده سر نجاحك في المقابلة

🚩❌❌ لو طلبت ميه .. تبقى أنت موظف ضعيف مش طموح وملكش إلا في الوظائف الهامشية. ماشي الحال ..

🚩❌✔ لو طلبت شاي أو قهوة حسب ما عرض عليك .. تبقى أنت برضو وقعت في فخ تاني، وإخترت حاجة صاحب المقابلة هو أساسا إخترها لك مسبقا. وده معناه إنك موظف بتشتغل على قد فلوسهم وعلى قد إمكانياتهم و بتشتغل حسب المطلوب من مديرك فقط .. وبتشتغل في الإطار اللي أنت محطوط فيه .. وأنك غير مبدع وغير جسور.. وده مش غلط لو أنت متقدم لوظيفة غير قيادية .. أطلب شاي أو قهوة .. مفيش مشكلة .. فهي دي إمكانيات الشركة اللي محتاجه خدماتك 😅😅 ولكن لازم تحط بصمتك الشخصية فتطلب شاي (نص معلقة سكر)، ( فده نظامك) أو تطلب قهوة (سادة )، (فده مزاجك الشخصي المستقل) ولا تنسى الإبتسامة الخفيفة مع طلبك الذي سوف توجهه للأوفيس بوي وليس موجه لصاحبالمقابلة.

🚩✔✔ لكن لو عرض عليك صاحب المقابلة تشرب شاي ولا قهوة ياباشمهندس؟ (ولو أنت متقدم لوظيفة قيادية) .. أطلب حاجة خارج الإختيارات المعروضه عليك ..

☕ أطلب مع إبتسامة إستطلاعية: نسكافيه لو عندكم..

🍹 أطلب: لمون فريش، لو عندكم ..

🍵 أطلب: كابتشينو لو عندكم ..

💪 كده أنت يا زعيم بينت لهم أنك شخصية خارج الإطار وخارج المألوف وشخصية قيادية ومش بتختار من اللي معروض عليك .. لا أنت بتختار اللي أنت عاوزه.

😎 وكده كمان يا زعيم حولت اللي بيسألك الى شخص بيعتذر لك لو طلع معندهمش طلبك.. ويبدأ يضحك .. وسيعرف حينها إنك شخص ملو مركزك ومش شخص عادي.. لا تقلق فهذا مطلوب لديهم.. لكن بحذر.. فإياك وأن تتعالى على صاحب المقابلة .. فقط أظهر له أنك صاحب شخصية مستقلة لك رأي وتعرف ما تريد وتعرف كيف تعبر عنه وتعرف كيف تقود الآخرين، ولكنه يظل المدير بتاعك.. فلا تتعالى عليه أبدا..

👈👈 على فكرة .. الحوار بتاع الشاي والقهوة ده لو حصل معاك تبقى أنت محظوظ ومعناه أن صاحب المقابلة يريد أن يستمر في مقابلتك لمدة أطول.. وده متوقف على قد إيه أنت إستطعت أن تلفت نظره زيادة عن الآخرين في بداية المقابلة فيريد أن يطيل معك فترة المقابلة. فلازم تفهم كده وتستغله لصالحك ولا تخجل أو تخاف.

👈١١- لما يسألك أسئلة فنية علمية، جاوب على قد السؤال برضو .. حتى لا تقع في أخطاء لا لزوم لها.

👈١٢- لو قرص عليك صاحب المقابلة في الأسئلة الصعبة .. وحسيت أنها أسئلة مش قدك.

.. فده معناه أنه يريد أن يستعرض عضلاته عليك ويبين أنك لسه قليل الخبرة .. لا تخاف .. إبتسم وقل له: هذه لم تمر عليا من قبل ، و من أجل ذلك أنا أريد أن أشتغل معاكم عشان أكتسب خبرات أكثر .. وأنا بحب أتعلم وأطور من نفسي .. ده كده هيسعده جدا وهيحبك.

👈١٣ – إياك وأن تستخدم أو تكرر كلمة《معرفش》أثناء الإجابة على الأسئلة.. فتلك مصيبة كبرى لا إصلاح لها مهما حاولت .. والمقابلة باظت عليك يا معلم …

وإياك أيضا أن تقول شيء لا تعرفه (بلاش تفتي) لكن جاوب بدبلوماسية ..

مثال لسؤال : ما هي أفضل طريقة لربط أشاير الحديد مع بعضها في الأعمدة لو قطر الحديد 32مم؟

❌❌ الإجابة الأكثر خطأ والتي تعتبر مصيبة سوده هي أن تقول: مش عارف🤔

❌الإجابة الأقل خطأ: التوصيل بالتلاحم بطول 60 القطر.

✔ ولكن الاجابة الصحيحة فنيا .. بإستخدام الكبلر .. ثم تصمت ..

ولما يسألك لماذا؟ تقول لأن التوصيل بالتلاحم سوف يزيد من مساحة الحديد في قطاع العامود ويقلل من مساحة قطاع الخرسانة.

✔✔ أما الإجابة النموذجية السحرية لهذا السؤال ولأي سؤال ولكل سؤال: حسب مواصفات المشروع والرسومات التي وضعها الاستشاري .. ولو مش مذكورة بالمواصفات بنعمل اقتراح للاستشاري حسب الكود المصري وبناخد عليه موافقة. لازم تجاوب بالطريقة دي.. لازم تبين له أن مرجعيتك هي العقد والمواصفات والكود .. مش مخك وشطارتك وفهلوتك .. 😅😅

👈١٤- لا تدخل في أي حوار سياسي فهذا ليس في صالحك ولا تخصصك للحديث فيه ولا مجاله أثناء المقابلات لنيل الوظائف.

👈١٥- لابد أن ترسل لهم رسالة فحواها: أنا هنا لحل مشاكلكم ، والمساعدة في نجاحكم. وإياك أن تلمح لهم إنك تريد الوظيفة لكي تقوم الشركة بحل مشكلتك.

👈١٦- لا تتحدث عن مشاكلك الشخصية .. ولا تظهر أن عندك مشاكل .. فأنت لست في مقابلة مع مدير بالشؤون الإجتماعية

👈١٧- إياك أن تذم في شركتك السابقة أو مديرك السابق .. فهذا دليل على أنك شخص لا أمان له.

👈١٨- إذا سألك صاحب المقابلة لماذا تركت شركتك السابقة؟ لا تذكر السبب الحقيقي.. وفي نفس الوقت لا تكذب .. فقط ممكن تقول : أنا طموح وبحب النجاح والتحديات الجديدة لذلك أسعى للعمل بشركة تواكب طموحاتي لذلك أتمنى أن أشتغل معاكم.

👈١٩- إياك أن تقول لهم من باب إستعراض العضلات والتفاخر : أنا منتظر فرصة عمل في الخليج .. أو أنا مقدم على هجرة لكندا ومنتظرها .. فالشركة ليست مستعده لقبولك على أساس أنها محطة على طريقك وأنك سوف تتركهم في أقرب فرصة لك.

👈٢٠- عادي، ممكن تسأل على المرتب، لكن تذكر وأنت تتفاوض على الراتب أن السوق مليء بالمنافسة وأنك في وضع أفضل من غيرك .. أنت دون غيرك أمام وظيفة خالية وأنت دون غيرك في المقابلة الخاصة بها وهذا ترف يحلم به الآخرين .. فلا تفوت الفرصة .. فأركب الأتوبيس حتى متشعبط على الباب أو واقف مش قاعد .. شويه وتقعد وتترستأ وتنال ما تريد.

👈٢١- لاحظ أنك مازلت تريد شراء خبرة أكثر لك، وتتعلم أكثر من الشركة اللي هتشتغل فيها.. فلازم تشتري ذلك بالمال .. فلو مثلا أنت تريد مرتب 14 ألف والمعروض عليك 10 آلاف .. لازم تحسب إنك هتتعلم أشياء جديدة مع هذه الشركة .. وهتتعلم طريقة شغلهم .. وهتعرف عملائهم ومورديهم وكل شيء عنهم سواء تجربتهم الناجحة فتعمل زيها لحسابك في المستقبل أو تجربتهم الفاشلة فتتجنبها في مستقبلك. وكل ده له ثمن .. التعليم مش ببلاش .. أنا شخصيا ممكن أشتري ال know how بتاعتهم ب ال 4 ألاف في الشهر وأقبل الوظيفة .. وبعدها أكبر معاهم .. ولو سيبتهم بعد فترة أكون خرجت من عندهم ومعايا رصيد هائل من الخبرات والعلاقات والمعارف و CV محترمة وتقيله .. أستفيد منها لما أتقدم لوظيفة في شركة جديدة، وهكذا دواليك ..

😎 يعني هأقبض من عندهم شهريا 10 ألاف وشوية خبرة وعلاقات وتعليم وتحسين cv و يكون اسمي إني بشتغل مش عاطل بمبلغ يساوي 4 ألاف ..

👈٢٢- لا تتعجل وتجاوب على سؤال غير مفهوم بالنسبة لك.. عادي .. أسأل وقول عفوا أنت بتسأل على زيد أم عبيد؟ بعد أن تستفهم ما هو السؤال بالضبط .. إبدأ وجاوب .. ولا تنسى قاعدة أن تجاوب على قد السؤال وجملة جملة وعلى مهلك.

👈٢٣- لا تتعجل بإجابة سؤال لا تعرف ما هو القصد الخفي من وراءه .. بمعني لازم تعرف لماذا يسأل هذا السؤال؟ لأنه قد يكون سؤال فخ لسؤال أصعب سوف يأتي بعده.

مثال: لو صاحب المقابلة عرف إنك كنت بتشتغل في شركة شهيرة .. فسوف يسألك تعرف المهندس فلان؟ لا تتفاخر وتقول: نعم أعرفه جيدا .. فقد يكون هذا الفلان موظف سابق غير محبوب في الشركة التي أنت متقدم لها .. فلا تجاوب على مثل هذه الأسئلة .. وجاوب.. آه أعتقد هو كان بيشتغل في الشركة اللي تركتها. 

👈٢٤- لا تتفاخر بأنك بتعرف تضرب مكعبات الخرسانة أو بتعرف تسلم الشغل رغم أن حديد التسليح ناقص، أو بتقدم المستخلص للإستشاري به مواد لم يتم توريدها للموقع أصلا، أو أنك كنت بتدفع المعلوم لفلان أو لعلان، فهذه جرائم مهنية وأخلاقية وجنائية لا يجب أن تتفاخر بأنك محترف فيها ومتعود على عملها. مفيش شركة هتشغلك وأنت بتعلن أنك مهندس من هذا النوع جهارا نهارا. فهذا إحراج لهم حتى لو هما بيعملوا كده. لكن دي مش قصتك ومش من ضمن مؤهلات وظيفتك .. أنت هدفك الفوز بالوظيفة الهندسية .. وبس.

💥 مثال لسؤال مفخخ:

كيف كنت بتسلم الشغل للإستشاري في شركتك القديمة؟

❌❌ الإجابة الخطأ: أن تقول ضاحكا: كل الشغل كان بيتسلم بمظروف من تحت الترابيزة والإستشاري قاعد في مكتبه.

✔✔ الإجابة الصحيحة: كنت بسلم الشغل بعد مراجعة الرسومات والمواصفات مع الشغل المراد تسليمه وكان الإستشاري بيستلم على طول بدون مشاكل.

وأخيرا  – سر نجاحك في المقابلة

👈٢٥- لازم تتأكد أن سوق العمل يتطلب مهارات شخصية أكثر بكثير من المهارات العلمية، فمطلوب الحماس، النشاط، الطموح، التفاؤل، حل المشاكل، التفكير في الحلول، حسن التصرف، مهارات التواصل مع الآخرين، مثل حسن الإنصات، فهم ما يقوله الآخرون، فهم ما يقصده الآخرون، حسن الحوار مع الآخرين، حسن التعبير عن أفكارك، مهارات إقناع الآخرين، لا تشكو كثيرا، فكر أكثر وإقترح حلولا أكثر، إلخ .. إلخ ..

أرجوا أن أكون قد قدمت شيئا مفيدا لكم ..

مع تمنياتي الطيبة للجميع وبالتوفيق والسداد ..

================

لمزيد من الوظائف اضغط هنا 👇
https://www.yalla-job.com/

Next Post

اعمل بذكاء وليس بجهد ..8 أفكار فعالة لإنتاجية أعلى

اعمل بذكاء وليس بجهد ..8 أفكار فعالة لإنتاجية أعلى اعمل بذكاء وليس بجهد ..8 أفكار فعالة لإنتاجية أعلى «اعمل بذكاء وليس بجهد» قد تعتقد أن هذه المقولة تسويقية يستخدمها بعض المتحدثين لجذب الناس حولهم، وأنها غير حقيقية في بيئة العمل، لأنه لا عمل بدون جهد مضنٍ. فإن كنت من هؤلاء […]